Vivienne ChuLiao, begeleider

Pianiste. Zangeres. Songwriter en arrangeur.

In de wijze waarop Vivienne ChuLiao piano speelt wordt zij geïnspireerd door haar idolen: Bill Evans, Fred Hersch, Keith Jarret en Oscar Peterson. Precies zoals zij volgde ook ChuLiao eerst onderwijs in klassieke muziek. Als telg van een middenstandsgezin zonder enige muzikale exponent liet zij al in haar vroegste jaren haar talenten zien en horen. Hoewel zij voor haar achttiende nooit enige officiële muziekopleiding heeft gevolgd speelde zij jarenlang viool, speelde zij piano toen ze vier was en zong ze op haar zestiende. In 2005, toen ChuLiao 18 jaar was, kreeg ze de kans klassiek zang en klassiek piano te gaan studeren aan de muziekafdeling van Taiwan National University, de beste opleiding voor muziek in Taiwan. In 2009 studeerde zij daar af en sindsdien heeft Liao haar kennis van klassieke muziek ontwikkeld evenals haar inzicht in toetsaanslag en partituren.
Toen zij 22 was, na haar afstuderen moest Liao wegens problemen met haar gezondheid het zingen opgeven. Bij toeval nam ze deel aan TISJA (Taipei International Summer Jazz Academy) en daar, in de jaren 2009, 2010 en 2011, ontdekte ze haar passie voor Jazz. Vervolgens ging zij zich bij John Ruocco, John Beasley, Rosario Giuliani, Tutu Puoane, Per van Marle e.a. richten op een toekomst als Jazzmusicus.
Ze besloot ervoor te gaan, dat betekende dat ze in het buitenland moest gaan studeren. Om bij te dragen aan het gezinsinkomen werd ze in 2009 muzieklerares aan een middelbare school, de National Dali Senior High School. Tegelijkertijd studeerde zij ononderbroken Jazzmuziek. Later stapte ze zelfs uit haar baan en vertrok zij naar Nederland om hier audities te doen. Binnen een Jazz-studie van anderhalf jaar werd zij toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze van haar baantje als jazzpianiste haar lunch betaalde. ChuLiao heeft in verschillende ensembles gespeeld, van duo en kleine ensembles tot de big band en ze gaf concerten zowel solo als in groepen, in veel verschillende streken in Europa en Taiwan. Vivienne heeft samengewerkt en gespeeld met onder anderen Karse de Jong, Bert Mooiman, David Dolan, Vicent le Quang, Hervé Sellin, Ernst Reijseger, en Noam Sivan.
ChuLiao heeft een klassieke muzikale achtergrond, speelt nog steeds klassieke muziek en werkt vurig aan de verbetering van haar spel. Musicus zijn is voor haar niet alleen een baan maar ook een op de wereld gerichte verantwoordelijkheid. Muziek heeft het vermogen de mensheid op een hoger plan te brengen. Daarom probeert zij steeds als een professional met de muziek om te gaan. In haar muziek heeft elke melodie haar bedoeling en onderliggend verhaal. Om inspiratie op te doen observeert Vivienne de mensen. Zij probeert zich in mensen te verplaatsen, te voelen wat zij voelen en dat inspireert haar die gevoelens om te zetten in muziek. Tegelijkertijd stelt het haar in staat zich persoonlijke momenten weer voor de geest te halen. En vooral schrijft zij muziek om liefde en hoop te delen.
Ook het boeddhisme heeft een enorme invloed gehad op ChuLiao en haar muziek. In het boeddhisme, dat de onbaatzuchtige liefde predikt, zijn de volledige wijsheid en dankbaarheid voor ChuLiao altijd de doelen van haar leven geweest. Samen met de muziek en de religie is de liefde voor haar het belangrijkste en meest inspirerende: de emoties niet alleen voelen, maar ook zorgen dat mensen ervaren dat zij bemind worden en, met betrekking tot de muziek, zij wil de mensen laten delen in haar gevoelens van Geluk, en hun haar oprechtheid en bescheidenheid tonen.
Er komt een tijd dat haar muziek een bijdrage kan leveren in het leven van mensen om zo de wereld beter maken.

Reacties zijn gesloten.