Vivienne ChuLiao, begeleider

Pianiste. Zangeres. Songwriter en arrangeur.

Vivienne ChuLiao is in haar pianospel  geïnspireerd door haar idolen: Bill Evans, Fred Hersch, Keith Jarret en Oscar Peterson. Net zoals zij volgde Vivienne eerst onderwijs in klassieke muziek. Afkomstig uit een middenstandsgezin zonder muzikale exponent liet zij al jong haar talenten zien en horen. Hoewel zij voor haar achttiende nooit enige officiële muziekopleiding volgde speelde zij jarenlang viool, speelde zij piano toen ze vier was en zong op haar zestiende. In 2005, op 18-jarige leeftijd, kreeg ze de kans klassiek zang en piano te gaan studeren aan de Taiwan National University en studeerde in 2009 daar af.
Toen zij 22 was, na haar afstuderen, moest Vivienne  wegens gezondheidsproblemen het zingen opgeven. Bij toeval nam ze deel aan TISJA (Taipei International Summer Jazz Academy) en daar, in de jaren 2009, 2010 en 2011, ontdekte ze haar passie voor Jazz. Vervolgens ging zij zich bij John Ruocco, John Beasley, Rosario Giuliani, Tutu Puoane, Per van Marle e.a. richten op een toekomst als Jazzmusicus.
Ze besloot ervoor te gaan, dat betekende dat ze in het buitenland moest gaan studeren. Om bij te dragen aan het gezinsinkomen werd ze in 2009 muzieklerares aan een middelbare school, de National Dali Senior High School. Tegelijkertijd studeerde zij ononderbroken Jazzmuziek. Later vertrok zij naar Nederland om hier audities te doen en werd toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Vivienne ChuLiao heeft in verschillende ensembles gespeeld, en gaf concerten zowel solo als in groepen, in veel verschillende streken in Europa en Taiwan. Vivienne heeft samengewerkt en gespeeld met onder anderen Karse de Jong, Bert Mooiman, David Dolan, Vicent le Quang, Hervé Sellin, Ernst Reijseger, en Noam Sivan.
Musicus is voor Vivienne niet alleen een baan maar ook een op de wereld gerichte verantwoordelijkheid. Muziek heeft het vermogen de mensheid op een hoger plan te brengen. In haar muziek heeft elke melodie daarom een bedoeling en onderliggend verhaal. Vivienne probeert zich in mensen te verplaatsen, te voelen wat zij voelen en dat inspireert haar die gevoelens om te zetten in muziek. Zij schrijft muziek om liefde en hoop te delen. Ook het boeddhisme heeft een enorme invloed gehad op Vivienne en haar muziek. In het boeddhisme, dat de onbaatzuchtige liefde predikt, zijn de volledige wijsheid en dankbaarheid voor Vivienne ChuLiao altijd de doelen van haar leven geweest. Samen met de muziek en de religie is de liefde voor haar het belangrijkste en meest inspirerende: de emoties niet alleen voelen, maar ook zorgen dat mensen ervaren dat zij bemind worden en, met betrekking tot de muziek, zij wil de mensen laten delen in haar gevoelens van Geluk, en hun haar oprechtheid en bescheidenheid tonen.